puding karamel
9:50 AM
semenjak datang miri ni banyak dah aku belajar.kalu dulu Ya Rabbi, duk bergaduh dengan adik, sapa punya turn masuk dapur masak tak kisah lunch ke dinner ke sampai adik kata aku ni kakak yg paling banyak berkira.hihihi.bila teringat balik, kelakar rupa2nya untuk aku membesar pada umur awal 20-an.
masa masih di UTP, kalu terasa nak makan apa2 yg susah nak masak, senang je call mak, wekend tu msti muncul depan pintu. x pun, tiap2 kali balik, mak mesti tanya nak makan apa sampai kadang-kadang mak siapkan bekal untuk balik UTP. huhuhuhu, rindu sangat kat mak dan ayah. seriously sekarang, kalu teringin nak makan apa2, mesti angkat phone, call mak tanya resipi.
bukan apa, miri ni dah nama OIL CITY, mahalnya makanan dan kesedapannya kita tak pasti.semalam, housemate aku sibuk buat puding karamel. alah puding gula hangus tu.puding tu dah jadi favourite desert hosmate2 aku. masa first time buat dulu macam2 tak jadi, dengan lembik sangat, keras pulak. mana taknya, mak bagi resepi ikut cawan, kan cawan punyai size berbeza. bila call mak, mak kata ikut kata hati, insyaAllah sukatan betul nnT. yg kelakar tu, x sempat nk kacau telur lagi, mak dah telefon, tny jadi ke tak puding.hahahaha!kelakar kelakar, mak lagi bersemangat dr aku. oklah, panjang membebel, sebenarnya niat nk post resepi puding nak berkongsi dengan semua. selamat mencuba. buat yg kat miri, sapa2 nak belajar blh cr aku, plan for upcoming course ngn housemate. anak didik sorng dah berjaya, alhamdulillah.
masa masih di UTP, kalu terasa nak makan apa2 yg susah nak masak, senang je call mak, wekend tu msti muncul depan pintu. x pun, tiap2 kali balik, mak mesti tanya nak makan apa sampai kadang-kadang mak siapkan bekal untuk balik UTP. huhuhuhu, rindu sangat kat mak dan ayah. seriously sekarang, kalu teringin nak makan apa2, mesti angkat phone, call mak tanya resipi.
bukan apa, miri ni dah nama OIL CITY, mahalnya makanan dan kesedapannya kita tak pasti.semalam, housemate aku sibuk buat puding karamel. alah puding gula hangus tu.puding tu dah jadi favourite desert hosmate2 aku. masa first time buat dulu macam2 tak jadi, dengan lembik sangat, keras pulak. mana taknya, mak bagi resepi ikut cawan, kan cawan punyai size berbeza. bila call mak, mak kata ikut kata hati, insyaAllah sukatan betul nnT. yg kelakar tu, x sempat nk kacau telur lagi, mak dah telefon, tny jadi ke tak puding.hahahaha!kelakar kelakar, mak lagi bersemangat dr aku. oklah, panjang membebel, sebenarnya niat nk post resepi puding nak berkongsi dengan semua. selamat mencuba. buat yg kat miri, sapa2 nak belajar blh cr aku, plan for upcoming course ngn housemate. anak didik sorng dah berjaya, alhamdulillah.
BAHAN-BAHAN
a) PUDING
1 TIN SUSU CAIR
TELUR (1 TIN IKUT SUKATAN TIN SUSU)
GULA SEDIKIT
ESEN VANILA
TEPUN JAGUNG (1 SUDU BESAR)
b) KARAMEL
1/2 CAWAN GULA
AIR
1) Pukul telur hingga kembang dan masukkan bahan-bahan (a) yang lain.
2) Dalam masa yang sama, cairkan gula dalam periuk.(Kawal api supaya gula tidak hangus dan pahit) Selepas kesemua gula cair, tambahkan air secukupnya. (Jangan terlalu cair, jangan terlalu pekat).
3) sediakan pengukus. letakkan air gula di dasar bekas, masukkan bancuhan puding, kukus sehingga masak.
4) selepas masak, hidangkan. sejukkan puding (peti ais) untuk menambahkn kesedapan.
5) selamat mencuba
Post a Comment